22 januari 2011

Collier de Mouton a La Bayonne ***

Toen ik nog maar 18 jaar oud was (eeuwen geleden dus .... zucht) kocht ik een aantal kookboeken. En eentje daarvan was een Frans kookboek. Daarin vond ik dit recept en zodra ik op mezelf woonde heb ik het uitgeprobeerd. Sindsdien is het altijd een favoriet recept gebleven. Dat komt door de zachte romig smaak van het gerecht, gecombineerd met de pittige smaak van het lamsvlees. Het is heel eenvoudig te bereiden en je hebt er maar weinig omkijken naar. De foto bij dit gerecht is niet van mezelf, die vond ik op internet. Maar het ziet er wel zo uit, als maak ik het dan met wat minder saus (zodat het niet op een soep lijkt).
Echt heerlijk, probeer het zelf eens!

Benodigdheden:

600 gr. lamspoulet of schijven lamsbout
2 uien in achten verdeeld
2 grote winterwortelen in plakjes
2 koolrabi’s in grote dobbelstenen
3 laurierblaadjes
1 eetlepel citroensap
1 theelepel knoflookpasta
peper en zout naar smaak
1 ltr. water
150 gr. champignons in plakjes
50 gr. margarine
50 gr. witte tarwebloem
1 eierdooier
1 pakje room culinair


Bereiding:

Doe het lamsvlees met de uien, wortelen, koolrabi, laurierblad, citroensap. peper en zout en het water in een pan ben breng het geheel aan de kook.
Voeg de knoflookpasta toe en laat het geheel gedurende 1½ à 2 uur koken totdat het lamsvlees gaar is.
De champignons mogen 20 min. voor het einde van de kooktijd worden toegevoegd.
Indien je schijven lamsbout hebt gebruikt, neem het lamsvlees uit de pan en verwijder de botten en snijd het vlees in hapklare stukken.
Giet de groenten af in een vergiet en vang het kookvocht op in een schaal of maatbeker.
Doe de boter in een pan en laat hem smelten, voeg hieraan de tarwebloem toe en roer even goed door. Voeg vervolgens bij beetjes 6 dl. van het opgevangen kookvocht toe en laat het gedurende 5 min. zachtjes pruttelen zodat de bloemsmaak verdwijnt. Zet het vuur laag en maak het geheel zo nodig op smaak met zout en peper. Voeg de eierdooier en de room toe aan de saus, roer goed door en zorg ervoor dat het niet meer kookt!
Verdeel het vlees/groentemengsel over een schaal en giet hierover de roomsaus.

Geen opmerkingen: